Er zijn talloze manier van fotograferen. En binnen iedere soort zijn er ook weer talloze opties, want iedere fotograaf heeft zijn eigen stijl en maniertjes. Hetzelfde geldt voor videomakers. Dat is logisch, kijk maar eens naar alle verschillende soorten films die er gemaakt worden. En dan hebben we het niet alleen over bioscoopfilms, maar ook over de filmpjes die je op sociale media ziet, reclames en andere soorten bewegend beeld. Beeld is een fijne manier om iets over te brengen, omdat veel mensen begrijpen wat je probeert te zeggen, ook als je niet allemaal dezelfde taal spreekt.
Nieuwe technologie
Vijftig jaar geleden gebeurde er veel minder met beeld dan nu. Dat is niet gek, want de technologie is de afgelopen decennia met grote sprongen vooruit gegaan. Dat we nu zoiets als drones zouden hebben, dat hadden je opa en oma toen ze jong waren nooit kunnen bedenken. Toch is het bijna niet meer weg te denken, ook als je zelf nog nooit een drone bestuurd hebt. Veel bedrijven maken voor hun marketing gebruik van drones, maar ook lokale en regionale overheden maken er gebruik van. Het waterschap van Gelderland wil voor een spotje misschien wel een drone video van Nijmegen om een bepaalde situatie duidelijk uit te beelden.
Meer dan woorden
Beelden kunnen meer zeggen dan woorden, omdat ze zoveel meer informatie bevatten. En een dronevideo is daar misschien wel het toppunt van, want het laat ons de wereld zien vanuit een perspectief wat we helemaal niet gewend zijn. Dat kan een hoop doen met de manier waarop je naar de wereld kijkt. Het is heel leuk en vermakelijk, en kan daarnaast ook leerzaam zijn. Drones worden ook veel gebruikt door hippe reizigers, die de spectaculaire beelden van de mooie landschappen delen op hun sociale media, en daarmee aan de rest van de wereld laten zien hoe mooi hun reisbestemming is, en er vervolgens ook anderen mee inspireren.